Bli bättre på fotografering genom ökad medvetenhet

9 december, 2016

New York Cityscape

En bra bild kan man ofta koppla till att den berör och för att förenkla så håller vi oss här till två saker, -Motiv eller känsla. Kan du förena de båda så är vi på rätt väg!

För att praktisera eller träna upp medvetenheten av dessa beståndsdelar så behöver vi förstå varje bildelement i en motivgrupp. Cityscapes eller Landskap är mycket bra exempel på att skaffa sig större förståelse för hur varje ingrediens påverkar bilden som helhet. Vill man dela upp det i enklare och svårare så börja med landskap och flytta sedan över det du lärt dig till Cityscapes motiv.

Efter hand när du blivit mer medveten kan du kombinera detta med ditt bildspråk för att belysa det du vill visa och säga, Och därefter lägga till pricken över i som här består av att framkalla känsla.

I mitt bildexempel ovan vill jag gärna förmedla en gemensam nämnare för mina ofta förekommande intryck av New York City till vardags. Min önskan är att den skall förefalla väldigt enkel och spontan för sådana är upplevelserna av de intryck som rotat sig fast i mitt undermedvetna. Sanningen bakom bilden består av ca 50 exponeringar med lite olika kompositionslösningar och olika trafikförhållanden samt hur människor rör sig i formation över gatan eller ej. Eftersom jag envist jagar den rätta känslan utifrån mitt bestämda bildmotiv tar det mig ungefär en halvtimme till att förstå att jag gått varvet runt med alla scenarior som mina tankebanor bjuder.

Skolbussarna ovan är ett mer renodlat och konkret motiv och har således mycket mindre bildelement att ta hänsyn till både för fotograf och betraktare, alltså betydligt enklare men absolut inte sämre. Tvärtom så är det den här typen av bilder som folk gillar och klarar av att läsa in.

För att försöka beskriva vad jag menar med känsla så använder jag den här bilden som jag tycker representerar New York city som en förnimmelse på näthinnan med sin dimmiga ridå runt Empire building och något obestämd storstadssiluett i förgrunden som understryker spontanitet med det oregelbundna linjerna och för tankarna åt det drömska hållet.

Låt mig till slut väva samman dessa tankar och kunskaper till en konkret bildmotiv/händelse i Street photography här nedan.
Här skapar jag ett samband mellan två främmande människor på gatan utifrån deras riktning med hjälp av tjejen på reklamaffischen på bussen som också hjälper till att isolera bildmotivet som bakgrund och får som bonus en rad resenärer och ett glatt ansikte på en fasad som krydda på verket!

NY Street photography

Verkar det här krångligt? Oroa dig inte mina fotokurser klurar ut detta med praktiskt strukturerade och pedagogiska fotoövningar!
Fotograf Marcus Johansson

Kommentar

Fält markerade med * är obligatoriska.