Fotograferar verksamhets berättelser som håller för kommersiella syften

Publicerat

Mer levande, verklighetsförankrat och trovärdigt med en stor portion spontanitet som understryker stämning, känsla och trivsel!

Pizza på Söderberg & Sara
Pizza på Söderberg & Sara

Sedan 2008 har jag som ganska tidigt ute infört bilder med fart och rörelse när det kommer till mer vardagliga bilder som inte handlar om motorsport. Rörelse är i sig inget nytt men med den digitala eran har man kunna träna på att finjustera och hitta en mer kreativ och påtaglig oskärpa som tillför det där lilla extra åt bilden och upplevelsen för betraktaren.
Enbart rörelse räcker inte. Bilden måste såklart ha en betydande komposition som lyfter fram berättelsen och bildelementen i god harmoni. Det finns en tunn fin linje där bilden når sin fulla potential eller krackelerar helt.
Det är många gånger en av anledningarna till att det inte används i produktion med normala budgetar. Mycket går naturligtvis att göra i bildbehandlingen efteråt men det kräver sin kunskap och tar sin tid att få fram det där sista som skapar trovärdighet och med dom kraven blir det antagligen mer kostsamt mot att anlita en skicklig fotograf som sätter känslan och kvaliteten i skarpt läge.

Nåväl, tillbaka till vilket utbyte en sådan bild gör för betraktaren eller ens målgrupp om ni så önskar.

Bilden förmedlar varumärket på bröstet inte särskilt skarpt men det finns där och gör det hela mindre påtagligt kommersiellt, Pizzans status och kvalitet framgår och även att den är uppskuren i förväg som gör det enklare att äta och kanske framför allt att dela sinsemellan som gör det roligare att köpa fler olika sorter. Bildens färger, ljus och fart samt gäster som då inte syns mer än att dom finns där (möjliggör kommersiell användning utan avtal eller modellarvoden) ökar således fokuseringen på maten och skapar ett mer riktat och renodlat budskap men som i det här fallet lyfter bildens helhet och skapar förtroende av äkta vara!

Pizza på Söderberg & Sara
Pizza på Söderberg & Sara

Ibland kan det vara på sin plats att låta personal synas för att personifiera stället som då också antyder tempo och generell status i en trend som ligger i tiden. Tycker personalen dessutom att det är roligt så höjer det kanske laganda och delaktighet i företaget men kan också få negativa konsekvenser då personal slutar eller byts ut. Låt inte detta påverka er omedelbara känsla för en bra bild utan se till att varierande bilder finns tillgängliga för användning vid förändringar och övergångar i verksamheten.

Pizza på Söderberg & Sara
Pizza på Söderberg & Sara

Bild på ugnen förmedlar status och kvalitet samt kapacitet och därmed en uppfattning om antal gäster.

Serverat och klart försöker jag förmedla förväntansfulla gäster som understryks av deras entusiasm i periferin men bibehåller den serverade Pizzan i centrum.

Ett sånt här jobb med ca 4-6 bilder framkallade och färdiga för användning gör jag på ett Halvdagspaket Företegsbilder kommersiella

Pizza på Söderberg & Sara
Pizza på Söderberg & Sara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.