URBAN STREET PORTRAIT BILD FEEDBACK

Anette Palmqvist bilder från premiären 17/6-2023 (Copyright) Bilderna är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas utan fotografens tillstånd.

Klicka upp bilderna i fullt format 100%

0471. Fint nyttjande av bildrummets helhet inte för petandisk komposition utan med god balans som bjuder dokumentär trovärdighet. Hans kroppshållning gör sig nedstämd med plus för att man inte ser ögonen. Svartvit renodlar och ger avtryck till bilidéen. Avståndet mellan hattkanten och korset är mycket bra, ett något mindre avstånd riskerar konflikt.

0069. Väl inramad i trappgången. Bra med Andreas i vänsterplacering. Den tilltänkta diagonalen upp till ungdomarna skapar god komposition och reducerar risken med att bli statisk eller integrerad med förgrunden. Deras nyfikna blickar skapar krydda och liv.

9856. Coolt porträtt med bra vinkel underifrån som polariserar kedja och lås. Väggen till vänster är lite skev och skulle tjäna på att rätas upp något alternativt vara mer påtagligt skev.  

9885. Bra placering av Andreas som bjuder in miljön. Attityden och kroppsspråket är tydliga. Kepsen till vänster skulle bli frän som siluett om kind och haka var med. Minus för cyklisterna som underminerar trovärdighet och gör bilden mer uppställd.

9933. Ganska rakt på och kanske aningen för centrerad. Beskär taket från vänster övre hörn ner till första lampan. De ljusa taklinjerna leder ögat från motivet och skapar konflikt med motivet. Det går såklart även att mörka ner dessa men vid beskärning reduceras även centreringen och ger bilden riktning mot tunneln i bakgrunden vilket skapar mer dynamiskt djup.  Armen är bra och redo med plus för ojämnheterna i kedjan som gör den aktiverad.  

Hoppas detta hjälper dig Anette och varmt välkommen tillbaka till fler kurser eller fotoresor! //Marcus -icepic

Sofi Andersson bilder från premiären 17/6-2023 (Copyright) Bilderna är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas utan fotografens tillstånd.

2118. Spännande bild som väcker frågor och nyfikenhet om vad som är på gång? Kroppshållning och ansiktet sneglandes bortåt i steget gör det sammantagna uttrycket laddat. Plus för skuggan av kedjan på vaden. Bakgrundsmiljön är välbalanserad i förhållande till modellens placering och riktning som sammantaget ger bildberättelsen hög trovärdighet!

2360. Bra halvfigurs porträtt med nyttjande av diagonalen. Bakgrundsmiljön saknas och lockar därför inte fram frågor kring vad han har för sig eller varför han befinner sig där han är och i den utstyrseln?

2782. Snyggt porträtt i starka färgmönster som får extra skjuts av bakgrundens linjer och mer sparsmakade toner. Ögonens uttryck understryks bra av kroppsspråket och ger seriös trovärdighet.

2978. Välkomponerad detaljbild med kontrast mellan ringarnas material som ramas in fint av matchande för- och bakgrundsfärg. Spontant tror jag att 2 steg högre F-tal skulle bidra till mer effekt på ringarna.

3454. Kopplingen mellan uttryck och korset i bakgrunden förenas inte riktigt. Kanske att ett större avstånd (mellanrum) till korset behövs för denna kameravinkel? Just här integrerar de för intensivt med varandra.

3654. Ett lyckat porträtt där allt stämmer och då särskilt med miljön och bakrundpersonernas placering, riktning och avstånd till huvudmotivet. Andreas kroppshållning är perfekt med steg och armar. Den visuella effekten får skjuts genom den låga kameravinkeln.

Tack för den gången Sofi och välkommen tillbaka //Marcus -icepic

Albert Thuswaldner bilder från premiären 17/6-2023 (Copyright) Bilderna är skyddade av upphovsrättslagen och får inte kopieras eller användas utan fotografens tillstånd.

5852. Läckert ljus i trappen är han fotograferad ganska rakt på enligt tredjedels regeln. Modellens uttryck och kläder gör sig bra men det saknas något som bryter mot den ganska statiska kompositionen. Tänker att lite lägre kameravinkel skulle bjuda mer trapp bakom honom upp mot ljuset för bättre djup och dynamik åt helhetsintrycket.

5883. Liknande komp som föregående till skillnad från att den fräna bakgrundsväggen inte lämnar något övrigt att förvänta sig. Kroppens negativa bildriktning (på väg ut ur bildrummet) ger skjuts åt uttrycket och möter ögonen med positiv närvaro och kontakt. Axlarnas diagonala linje binder samman bakgrunden och ger djupkänsla. Höger axel lite mer upprätt mot kameran skulle skära av bakgrunden och försämra övergången likt två bilder var för sig.

6029. Ditt bildspråk följs åt vad det gäller kameravinkel och komposition likt 5883. Här befäster bakgrundskorset hela bildberättelsen i stämning. Ett plus för det kortare skärpedjupet som annars gjort bilden statisk i sin upprepning med förgrundskorset. Andreas hela kroppshållning tillsammans med den försiktiga handen på korsfoten sätter hans sinnesnärvaro perfekt. Det lilla mellanrummet mellan hatt och kors klarar sig på gränsen genom att ansiktet är på väg snett nedåt och bort från korset. Ps. Ett tillägg som jag såg nu efteråt är att handen leder blicken bort från mellanrummet mellan hatt o kors. Hade händerna istället hängt längs kroppen skulle det korta avståndet skapa konflikt.

Hoppas mitt aningen dyslektiska skrivspråk kommer dig till nytta Albert och kul att du tog dig upp från Linköping. På återseende hoppas jag! //Marcus

Tillbaka till kurssidan

Fortsättningskurs för dig med ambition att fotografera porträtt mer medvetet

6 svar på ”URBAN STREET PORTRAIT BILD FEEDBACK”

  1. Tack för feedbacken Marcus! Inser av dina kommentarer att jag har lätt att ramla in i gamla fotspår 🙂 Sjukt lärorikt att läsa både om mina egna och andras bilder. Tack!

  2. Gott Sofi det gläder mig att höra! Eftersom jag känner ditt bildspråk blev jag imponerad av bild 2118! /M

  3. Hej ,
    Stort tack för din feedback!
    Jättespännande och utvecklande att höra hur du diskuterar runt bilderna.
    Och tack för den roliga workshopen på stan.
    Det är också kul att se de andra deltagarnas bilder.
    Hälsningar Anette

  4. Härligt Anette och tack själv!
    Roligt att du uppskattar bildanalysen det är först där som kunskap har en chans att förankras för vår fortsatta fotografering! /Marcus

  5. Hej, Stort tack för din detaljerade analys av mina bilder!
    Det var en inspirerande fotodag, jag försökte allafall tänka på samspelet mellan modellen och miljön..see fram emot att utvecka det vidare. Och få in mer dynamik och liv i bilderna utan att det blir rörigt.
    Tack för alla tips och pepp och roliga och bra upplägget på kursen!
    /Albert

  6. Tack själv Albert! Fotografering är ju så kul och det finns alltid mycket att utveckla. Ta en titt på Porträtt On Location som jag tror skulle ligga dig i fatet. Mvh Marcus

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.