Det är ett ganska intressant ämne att följa. Hur använder företaget bilden som språk på sin hemsida?
I allt större utsträckning när man går in och tittar på stora seriösa företag som lärt sig att renodla och minimera text-informationen så att den blir lätthanterlig och förståelig.
När de nu i allt större omfattning börjar, kanske inte borde säga börjar men lite så upplever jag det, mycket pga av att vi under ett drygt decennium tack vare tekniken kring den digitala kameran vant oss med att ”alla är fotografer” och kan själva och därmed underminerat allt som har med kvalitet och bildspråk att göra till den grad att jag kunde betrakta reklamaffischer tagna med mobilkameran för sådär 7 år sedan.
En enkel fråga borde vara -Vad är det vi vill berätta och förmedla? Kunden som surfar runt och tar till sig intryck ser antagligen inte eran bild på framsidan för att den inte förmedlar något, eller har förmodligen ingen som helst trovärdighet då den betraktas som en schablonbild köpt som royalty free förmodligen för att fotografier inte finns i budgeten och har den där särskilda stämpeln som förmedlar att -Vi använder bilder därför att det förväntas att man skall göra det.
Kunden eller besökaren missar inte detta och läser -Okej ytterligare ett företag som inte bryr sig, har resurser eller den nödvändiga kompetensen eller bemödar sig med att köpa in kunskapen. Med andra ord blir företaget automatiskt nedgraderat om inte annat i det undermedvetna till en början…
Det är väldig få därute som har utbildning i bildspråk och fotografi och kanske dessutom i layout kunskap jämfört med hur många som lärt sig skriva och tala i skolan. Så föreställ dig att kompetensen på firman är densamma och vilka signaler det skulle skicka ut. Men precis som med allt annat bra så går det att köpa!
En tanke som slår mig allt oftare och som jag vill dela med mig av.
Fotograf Marcus Johansson