Verksamhetsbilder bör ju berätta om den egna verksamheten och inte någon föreställning om vad branschen som sjanger borde vara utifrån en förhoppningsvis samstämmig bild som i stora drag representerar det bästa, i bästa fall.
De stora företagen har ju sedan ett par år tillbaka kommit underfund med att marknaden inte längre köper schablonartade bilder oavsett bransch. De har även begripit att det inte längre duger med bilder från mobilen eller vad det egentligen betyder är att det står en duktig fotograf bakom spakarna, verktyget är väldigt sekundärt för en kunnig bildberättare.
Det glädjer mig oerhört att trenden nu även dyker upp i medelstora företag och att man börjar värdesätta och budgetera för riktigt bra och mer personligt relaterade bilder. Inte någon konstig utveckling bara att det tog ca 15 år för marknaden att växa ifrån barnstadiet om ni ursäktar ordvalet.
Det är ju inte helt enkelt att beställa bilder. Särskilt inte när kompetensen inte finns inom företaget och därmed inte i budgeten eftersom marknaden än så länge nöjer sig med de allra simplaste bilder. Många företagsledare eller beställare borde våga lita mer på den kompetens de har för avsikt att köpa in. En duktig fotograf i den kommersiella faktorn kan som regel uttrycka det visuella verbalt så att kommunikationen blir enkel och förenar de bildmål som skall uppnås.
Vad är då den största skillnaden mellan en bildbyråbild och en egenproducerad företagsbild?
– Trovärdigheten. Lägger vi sedan till det professionella bilder understryker som företagets ambition, seriositet och medveten trendkänsla för att nämna några viktiga aspekter som kunden ändå läser in vare sig man själv förstår att sätta fingret på det eller ej så måste ju saken vara avgjord.