..Låter en smula svårtolkat när det kommer till bilder.
På min senaste workshop i Vietnam ville jag inspirera deltagarna att försöka sig på att göra lite mer ramlösa kompositioner.
Bilden ovan är vad jag kallar en nyanserad bildberättelse. Det finns en hel film på en bildruta. Låt mig utveckla… Bildens huvudmotiv är detsamma som vårt omedelbara blickfång enkelt och konkret. Den bakomliggande fiskebåtarna är med ens nästkommande tydligt med dess karaktär och gör att vi omedelbart förstår att det är fiskerinäring som bilden berättar om. Här skulle de flesta fotografer begränsat kompositionen och mer renodlat beskurit bort bråtet i förgrunden och säkerligen ställningen till höger.
I själva verket förstärker detta miljöns ursprung och vittnar om hur det ser ut och fungerar utanför bildens ramar. Ett slags oändligt kaos är vad som möter ögonen för den som befinner på platsen.
Genom ställningen till höger anar vi de förtöjda båtarna till höger och kan förställa oss att detta fortsätter. Bråtet i förgrunden tillsammans med ställningen bjuder in och bygger upp bakgrunden med hamn- och industrikranar. Den objektiva betraktaren får således en mycket bättre beskrivning än vad som läses in från första anblicken.
Det är väl också så att den som inte är intresserad av bilden som berättelse hellre skulle nöja sig med bara männen i båten och fiskebåtarna i bakgrunden och helst i färg för få någon slags behållning. Kvar blir då ett så kallat Vykort.
Fotograf Marcus Johansson (icepic) Nyanserat bildspråk för näringslivet.
Ps. Bra berättande bilder har ofta något mer att erbjuda var gång du återkommer till den.