Istanbul Street & Night-street

Dag 1 – Samling i hotellets restaurang. Återkommer med tidpunkt när vi har bokade resor. Över något att äta eller dricka går vi igenom era ifyllda Storyboards med lite peptalk samt ungefärlig planering för kommande dagar som kommer göras efter vad jag tror ger mest utdelning fotografiskt.

Dag 2 Om vädret tillåter kan vi som orkar och vill fotografera Gamla Istanbul i tidigt morgonljus före hotellfrukost 09:30 Annars ses vi till frukost och börjar dagen där. Era storyboards dokument bär vi med oss under hela vistelsen för att konsultera och fylla i vartefter. Den hjälper oss med motivation och säkerställer ett rikt bildmaterial.

Dag 3 – Som dag 2 inledningsvis. Och därefter vad vi planerat kvällen innan.
Dag 4 –  Som dag 3 inledningsvis. Alternativet för dåligt väder då vi ägnar några morgon timmar till Bildbehandling på hotellet medan vi är pigga och alerta. Därefter ger vi oss ut på nytt för att se och upptäcka Istanbul.
Det kommer bli långa dagar och jag har olika turer med miljöer och sevärdheter som jag anpassar efter väder och vind så vi får ut det bästa och mesta möjliga ur varje fotopass. Vi rör oss till fots och reser med tunnelbana/spårvagn och eventuellt Taxi där transportsträckor annars tar onödig energi. Vi har naturligtvis möjlighet att besöka Haga Sofia, Blå Moskén, och alla andra historiska byggnader och platser. Vi diskuterar i gruppen vad vi önskar göra utöver kursen med hänsyn till tid och ork för eventuellt långa köer och liknande.

Dag 5 Lördag tar vi lite sovmorgon och sammanfattar vad vi åstadkommit efter frukost. Tänker att vi bollar bildmaterial genom att diskutera och bli medvetna om vad vi eventuellt saknar, önskar förbättra eller kanske fotografera på nytt. Vi sätter gemensam plan och kastar oss ut på foto äventyr!

Ps. Vill vi se en och annan sevärdhet så är det absolut bäst att göra det i början av veckan då köerna till attraktionerna stannar vid ett minimum.