Hur du än vrider och vänder på dina exponerade bilder får du aldrig ett färdigt foto ur kameran.
Rent konkret handlar det om att färdigställa den digitala bilden med samma process som i tidigare mörkrum. Bilden framkallas genom att färdigställa Ljus – Kontrast och Färg alternativt Gråskala för svartvita bilder.
Som exempel använder jag lilla Saga som sitter sött på sin plats i fönstret och tittar frågande på mig. En ganska vanlig förekommande bild som exponeras med kamerans halv-automatik där den helt enkelt i klarar av motljuset från bakgrunden. Eftersom hennes uttryck varar någon sekund gäller det att med ens fånga det. Jag upptäcker naturligtvis felexponering som jag raskt rättar till med ljusmätarmetoden som då resulterar i bättre exponering men utan detta uttryck. Tror de flesta känner igen scenariot.
Bildbehandlings programmen kan nu skrämma vem som helst och faktum är att jag mött flera som bestämt sig för att inte processa sina bilder över huvud taget.
Filosofin är att det sluter cirkeln med vad fotografering är och därmed inget val. Andra resonemang handlar mer om att kopiera eller dokumentera bild med hjälp av kamera.
För att göra det här till en skojig och rolig del där utbytet blir solklart har jag skapat en arbetsmetod som genom åren gått många stigar men som till slut nått ett grundläggande arbetsflöde som eliminerar onödiga frågor och vilsna processer.
Och visst förtjänar Saga här nedan i bild och dina bilder att få komma fram så som de var tänkta!
Fotograf Marcus Johansson
Ps
Sitter denna tidiga morgon och förbereder en dag med Skolverket som just efterfrågar en metodiskt arbetsflöde i Photoshop-Camera raw!
Vill du lära dig mer så följ länken nedan och boka en dag!
Digital Bildbehandling & Arbetsflöde i Adobe Camera Raw Photoshop