Deltagarna fick i uppgift att före kursen sätta fingret på det dom önskade förbättra.
Någon gillar att fånga tidstypiska människor i deras miljö. Bilder som ganska vanligt blir till Gatuporträtt. Det vill säga fotograferade rakt på.
Tänkte försöka illustrera skillnaden mellan Gatuporträtt och Gatufoto för att här kunna visa en liten poäng.
Jag bad en person på gatan om att få fotografera honom i bild här ovan. – Okej, det här med rakt på med kameran klarade jag bevisligen inte att genomföra. Utan lutade kameravinkeln något för att separera motivet från bakgrunden som en inövad reflex. I vanliga fall hade motiv och bakgrund varit rakt i nivå med varandra.
Här har jag fångat Prästen på samma gata med i en liggande bild för att nyttja lutande linjer och miljö som bjuder fart, djup. Detta framkallar känsla och spontanitet och blir då mer associerat med Street Photography per den mest erkända definitionen. Eller varför inte bara lita på vad du själv upplever när du jämför?
Släpper du tekniken för en stund upptäcker du nog att jag med lite tur lyckats hitta en kontrast mellan vad de båda människorna representerar 🙂
Ett par andra deltagare ville lära sig ”se”. Något jag funderade mycket på hur jag som kursledare skulle försöka återge?
Att bli bättre på att titta medvetet bygger nog på de förväntningar som du har. Det vill säga att i förväg måla upp tänkbara scenarior som din geografiska plats kan erbjuda. Lägger du till din fantasi och berättarglädje så kommer du finna scenarior med drama – humor – detaljer – gåtor – ögonblick – händelser – stämningar och uttryck.
Allting startar alltså med din berättelse i huvudet.
Att återskapa dessa bildidéer med ditt tilltänkta budskap bottnar i mycket praktisk övning.
Actionbilder med kontakt och närvaro bygger på att du som fotograf själv agerar med samma mood. Inga bilder kommer någonsin att komma serverade till dig.
Det är nästan aldrig vad du lyckas se eller uppfatta som gör bilden utan hur du väljer att återberätta den med kameran som verktyg. – med risk för att bli lite tjatig här 🙂
När du väl har spanat in ett tänkbart motiv gäller det att förhålla sig till det. Hänga med som fotograf och försöka bli en del av det som sker med empati.
Säga vad man vill men om du inte förstår vad du tittar på kommer du aldrig någonsin att kunna göra det till din berättelse.
Som Street-fotograf gäller det även att förstå sin egen påverkan av situationen. Det vill säga vilka tänkbara scenarior eller utveckling kan jag förvänta mig från motivet när det uppdagats att jag som fotograf är en del av sammanhanget.
Den här motorcykeln med rejält Aphäng (förlängning av rocket-styre) blev min bild för dagen.
Teknisk lyckades jag panorera in den med perfekt komposition och bildriktning samt med kameravinkel som framhäver detaljer och stuk. Det starka tuffa ljuset höjer kontrasterna till motivets fördel. Den urbana miljön med människor som åskådare lyfter fram känsla och uttryck för vad som är själva ursprunget till en sån här ball Choppers existens!
Fotograf Marcus Johansson
Roligt att möta er alla och stort tack för en spännande och för mig lärorik dag!
Ps.
Nästa Street-kurs i Stockholm går den 19-20 Maj där det finns platser lediga!
Följ länken och boka om du vill vara med.. Street Photography