icepic workshops 20 år 2021
Skräddarsydda fotokurser för företag som behöver aktuella bilder för webben löpande.
God och händelserik bildkommunikation på hemsidan kräver variation och påhittighet från fotograf och layoutare. I synnerhet då ni förmedlar ett begränsat antal produkter eller tjänster gentemot återkommande kunder. Bilders variation och kvalitet speglar företagsambition med viljan att serva och synas i framkant. Det är som bekant enkelt idag att välja och flänga mellan olika leverantörer via nätet. Och ett gott sätt att behålla kunder som till sist kommit fram till att pålitliga och långvariga leverantörsrelationer spar tid och pengar får genom en levande och dynamisk hemsida känsla av marknadsanpassad framåtanda.
Konsten i att presentera varierande bilder av samma produkter och tjänster ligger inte i att vara konstnärligt kreativ. Det bygger mer på kompetensen att göra små synbara förändringar med bibehållen visuell kvalitet. Behärskar du bildkompositionens regler kan du även beskära och skapa fler alternativa bilder med bibehållet god balans. Betraktare ser självklart skillnaden mellan bättre och sämre bilder även om de inte kan förklara eller sätta fingret på vad som gör det.
Spretiga bilder med olika bildspråk i varierande kvalitet på hemsidan ger ett mycket instabilt intryck av företaget som helhet. Ta t ex byggindustrins bilder på Instagram så blir det svårt att hitta något sämre eller tristare för den delen.
Allt detta kan med lite vilja och medvetenhet förbättras på relativt kort tid för er fotograf tillsammans med mina strukturerade foto-workshops.
Jag skräddarsyr Hands on övningar baserade på vad företaget vill kommunicera och förmedla i bild. Genom ett antal sammankomster förankrar vi hur fotografering genomförs med Hur, Varför och När. Vi skapar ett fotograferingsschema som genererar ett berikande bildflöde av varierande bildkompositioner som kan appliceras och användas på olika motivgrupper om och om igen.
Utöka verksamheten med webbshop och gör era egna produktbilder.
Jag hjälper er bygga upp en fotostudio på lagret med rätt utrustning för er produktlinje. Lär er fotografera från grunden och använda utrustningen.
Här är exempel på fler rubriker inom olika motivkategorier: (Kunskaper i hur du fotograferar har inget med ditt verktyg (kamera) att göra. Kan du skriva kommer inte pennan att vara avgörande.)
- Interiör & Arkitektur
- Porträttkurs i naturligt ljus och miljö eller studio
- Sport & Action alla kategorier
- Produktfotografering för webbshop m.m.
- Kickoff för personal med teman och utbildning
- Reportage Story telling
- Mode Modell on location
- Fordon – Bilar – flygplan – Tåg – Motorcyklar m.m.
- Verksamhetsberättelser / Dokumentera
- Event och festfotografering
- Mat & Dryck
- Förädla och nyansera befintligt bildspråk oavsett bildmotiv
- Bild för informativt eller kommersiellt syfte eller kanske båda?
Att synas är att finnas – En bild sätter avsändarens status
Bilden är ett snabbt media som fastställer status omedelbart. I det undermedvetna läser vi in annonsörens ambition, kompetens, seriositet och trovärdighet.
Ett konkret exempel som jag gjorde för en skobutik
- Köp av studioutrustning
- Installation med tillhörande hjälpmöbler
- Halvdagskurs med grundläggande exponeringsteknik (SLR-kamera)
- Ljussättning med studioblixtar av produktbord
- Fotografering med färdiga bilder direkt från kameran upp på datorskärm och webbsida (alternativt via digital bildbehandlingsprocess)
- Alternativa bildkompositioner av skor och stövlar
Begär offert.
Fotograf Marcus Johansson – icepic
Bilderna nedan representerar olika motivinriktningar och kunskapsområden. klicka på bilden för att se hela bilden korrekt.