.. Ur ett fotografiskt perspektiv är det därför perfekt att öva ditt bilseende och känsla för komposition mot denna motivgrupp. En bra uppbyggd bild lämnar inte heller något åt slumpen. Poängen med att öva på arkitektur är att det står där för dig att återkomma till när du insett de fel som dina kompositioner innehåller. För att lyckas med att engagera betraktare med dina bilder behöver du som fotograf alltid nyttja hela bildrummet. Motivet saknar helt betydelse.
Som yngre fotograf satt jag och plöjde igenom de flesta böcker som huvudbiblioteket i Stockholm kunde erbjuda. Faktum är det gjorde mig ganska yr vid den tidpunkten och ledde istället till att jag fördjupade mig i andra fotografers bilder,
Försökte läsa in vad deras budskap med bilden var, Hur den var uppbyggd i sin komposition, Vilket skärpedjup och vad det skulle göra för skillnad om detta ändrades. Jag var vid den här tiden mest imponerad av franska fotografer och tyckte Strömholm med omgivning mest förvanskade och överdrev sina framkallningar dramatiskt med en skitig och hård svärta som generade ett överdrivet slitage i sin natur. Även om reportagen talade till mig som bildberättelse.
En poäng med den här historien är att det är väldigt svårt att läsa sig till ett bildspråk som fotografiska. Det vill säga att det kan tyckas enkelt och förståeligt men få människor som jag mött klarar att omvandla dessa insikter praktiskt. Och eftersom jag själv gott en väldigt lång väg måste jag erkänna att det hade varit mycket roligare om någon hade hjälpt mig att visa vägen så att jag kunde använda kunskaperna tidigare och istället ägna min tid åt att berätta med bild!
Tillbaka till bildrummet.
Några goda råd som tåls att upprepa oavsett vad det gäller är att lära sig grunderna.
Grunderna för hur ett bildrum fungerar och bör användas hittar du således i arkitektur. Ledtråden är att när alla bildelementen i det du avbildat fyller funktion och skapar helhet gemensamt så har vi kommit en god bit längs vägen till mer intressanta bilder med visuell kraft!
Fotograf Marcus Johansson
Ps. Det här med att om motivet är intressant eller ej har inget med fotografisk kunskap att göra. ds