Jag har två modeller till mitt förfogande och även butiksinnehavaren som ställer upp med glädje inför fotograferingen.
Uppdragsgivaren har ca 5 bildidéer om vad dom vill skildra med det genomgående temat att människor får stå i centrum. Vi sätter igång och plåtar och längs vägen ser jag det färdiga resultatet som säkert fyller allas förväntan men det är på nåt vis så självklart. Jag kan många gånger lida av tanken som inte lämnar mig om bilder som du skall återkomma till gång på gång och hur du efter ett antal gånger inte längre blir berörd eller över huvud taget ens ser bilden därför att den är för klyschig och självklar. Tänker man efter så behöver faktiskt inte bilderna vara så där överdrivet säljande. Jag minns när jag en gång i tiden plåtade åt mäklar legenden Alf Midby. Då gjorde jag en högst två bilder som fick representera våningarna som han sålde i stan. Det är klart att adressen räckte för att folk skulle bli intresserade nog för att komma och kika. Skulle jag själv som näringsidkare leta lokal skulle nog samma resonemang gälla med eller utan bild.
Alltså är nog de flesta mogna för lite mer vågade och dynamiska bilder där man överlåter intelligensen åt betraktaren eller spekulanten.