Bygger på fotografens kunskap att använda kameran som verktyg för att skildra motiv och berättelse. En bra bild berör, tar tag och väcker intresse, – Den känns, förmedlar bakomliggande tänk som andas kvalitativt genomförande. En bra bild utstrålar Kvalitet kort o gott.
Fotografens kompetens ligger i att Se motivet och i samma stund förstå hur det kommer att ta sig ut på ett tvådimensionellt fotografi. Hjärnan reducerar alltså det tredimensionella till två. Med den insikten kan fotografen således kompensera med kameravinklar och även bygga upp visuellt djup med bildkomposition så att fotografiet påminner om den tredimensionella förlagan. Med hjälp av kamerateknik regleras effekter som skärpedjup, fryst rörelse eller rörelseoskärpa.
Detta är grundläggande baskunskaper som fotografen varierar efter efter rådande förutsättningar. Inför ett uppdrag blir uppgiften att försöka kontrollera allt det som är nödvändigt för att skapa en kvalitativ bild utifrån vad bilden skall förmedla.
Tjejen på Skateboard nedan har jag förbestämt miljö och tidpunkt för dagsljus samt även blixtljus för upplättning. Vi har förberett kläder och stil. Sen fick hon åka fram och tillbaka tills kroppsspråk och uttryck underströk fart och skicklighet.
Killen i luften är en händelse där jag kunde kontrollera kameraavståndet till där han vänder i luften samt bygga upp dramatik och bilddjup genom diagonalt lutande horisont av bakgrundsmiljön. Utöver det gäller som alltid att tima bra uttryck med både kropp, bräda och ansikte.
Tjejen vid vattenlinjen är helt spontan. På detta avstånd från kameraobjektiv till motivet går det inte att påverka skärpedjup nämnvärt. Jag kunde heller inte förflytta mig annat än lite i sidled fram eller aning bakåt. Men sådant tänk skulle antagligen göra att jag missade hennes uttryck. Här förlitar man sig på de invanda och snabba reflexer både vad det gäller kamerateknik samt bildkomposition. För bildens helhetsintryck blir det direkt avgörande för var i bildrummet som jag placerar henne i förhållande till den mäktiga bakgrunden.
Ansiktsporträttet är kontrollerat med bestämd bakgrundsmiljö och tidpunkt på dag med motljus för att ge fontänvattnet lyster och liv. Jag har använt ett mycket kort skärpedjup för att isolera henne från miljön låta fokus framhäva porträttet med kroppsspråk, ögon och attityd. Bakgrunden finns där som suddig och effektfull.
För att förstå, använda och bemästra dess kunskaper så behöver du öva och öva medvetet på varje pusselbit. Antingen om du är ute och fotograferar för att det är skoj eller om du befinner dig i skarp situation på tex semesterresa.
..Du kan ha precis lika kul som vanligt fast du är medveten. För de flesta innebär det också att fotograferingen växer och blir roligare och roligare!
Alla mina fotokurser hanterar denna kunskap med olika motivteman. Och vill du verkligen komma underfund med hur funktion och tänk hänger ihop med likheter och skillnader så rekommenderar jag Sommarkursen i Stockholm i Juli. Det finns två alternativa kursstarter i början eller i slutet av månaden.
Klicka på länken här: