Igår gjorde Hillbillies från Ekerö sin fortsättningskurs efter att de genomfört Grundkurs intensiv för ett par veckor sedan. Nu var det dags för Bildkomposition-Fotografins grammatik. Under en hel vinterdag på skansen tog vi pusselbit för pusselbit till att skapa visuellt intressanta och välbalanserade bilder med syfte att framhäva huvudmotiv och bildberättelse.
Under lunchen studerade vi bilder på en laptop och diskuterade flitigt hur komposition och kameravinklar får fram motiv och budskap men även hur oberoende betraktare kan uppfatta och läsa densamma. Insikterna leder ofta till a-ha upplevelser och förståelse för hur många tolkningssätt som går att urskilja och som kanske inte alls knyter an till fotografens avsikter? En förklarlig orsak till detta kan bero på att bildens tilltänkta budskap bara existerar i fotografens eget huvud. Information som endast fotografen har i sina tankar och läggs till automtiskt då hon själv betraktar den. Vilket då innebär att utomstående betraktare skulle behöva vara tankeläsare för att förstå bildens budskap fullt ut.
För att komma till bukt med detta behöver fotografen bli bättre på att läsa sina egna bilder objektivt, försöka se bilden som från en utomståendes perspektiv. Framgång följs åt av att man sätter fingret på hur samtliga bildelement kan tolkas var för sig och sedan som helhet. Jag hjälper till med att tydliggöra tänkbara associationer och pekar på alla negativa bildelement samt förklarar hur de kan förbättras eller reduceras.
/Fotograf icepic Marcus Johansson
Fotografera arkitektur genom att förstå vilka delar som går att beskära utan att information går förlorad. Med djupleds komposition vinner bilden närvaro, kontakt och återger väsentligheter fint.
Eldstaden brinner med sprakande ljud av torr björkved som sätter god fart på lågorna. De låga fönstren skapar stämningsfullt släpljus. Här behövs en kort slutartid för att frysa lågornas rörelse och exponeringskompensation som hamnar mitt emellan eld och fönster ljus.
Blomster med kort skärpedjup i kontrast mot den kalla vita snön blir effektfullt med kamera vinkel snett uppifrån som ger snygga bakgrunds diagonaler och lite rörlig fart känsla. Huvudmotivet får god polarisering och reducerar kompositionen från att bli platt och statisk.