Kvalitativa bilder till företaget

Publicerat

Företagets bildspråk på hemsidan bör naturligtvis hålla samma kunskapsbas som skriftspråket.

Välkomponerade armeringsjärn i snygg grafisk stil med dynamiskt bilddjup

När man tittar på Instagram bland företagare, -som idag, då jag nyfiket bläddrade bland postade bilder från Byggindustrin som väckte stor förundran. Man inser ju att det är personal som tagit bilderna med budskapet att vi finns och lever, typ bloggbilder fast med företagsnamnet som avsändare.

Bygg ljus belyser personal, Lutande horisont kan förmedla spontanitet eller skapa obalans

Då jag nyfiket klickade vidare till några företagssidor fann jag ingen märkbar förbättring. Istället noterade jag hur mycket som var riktigt dåligt. Lite som att man är tvungen att finnas och synas men saknar ambitionen att vilja göra ett professionellt intryck. Man läser också in i det undermedvetna att det saknas budget för ändamålet. Som i sin tur skapar frågetecken och ofrånkomligt försätter företagets status i ett särskilt begränsat fack. Mina tankar kring bildmaterialet som jag såg blev en jämförelse som att de låtit lågstadieelever fotografera vad företaget erbjuder och står för.

Fotografier idag är lika naturligt kommunikationsmedel som text men bildspråket på många företagssidor håller en kompetensnivå som när vi lärde oss skriva och läsa i skolan.

Okej, Nog med jämförelseser och tankar. Vad som till slut är intressant är vad man kan göra för att förbättra.

Ett gott tips är att om bildmaterialet inte håller hög standard så avstå från att publicera. Använd bra skisser eller informativt skriftspråk som ersättning för dåliga bilder.

Lutande horisont skapar här spänning och ger eftertryck åt pression och koncentration. Det ger också en bättre fördelning och separation av de mer sekundära bildelementen. Arbetsledaren blir därmed mer isolerad och läses klart och tydligt som huvudmotiv.

Vad är då en kvalitativ bild?

För att reda ut begreppet jämför jag bildspråk med skriftspråk. Bildens uppbyggnad i bildkomposition är motsvarande språkets grammatik. Många fotograferar sina byggnadsverk och skapelser med inställningen att du skall titta på vad bilden (motivet) föreställer. Det fungerar som att läsa en text och helt och hållet bortse från hur den är skriven. Finner du fel påverkar det undermedvetet våra fördomar om annonsörens kompetens. Det kan till och med förstöra för företagets trovärdighet utåt som helhet.

Nynäs rör som välbalanserat grafiskt mönster. Här behövs ingen närmare förklaring utan företaget väljer hur de använder bilden i informationsflödet.

God bildkvalitet (En bra bild)

  • kännetecknas av att huvudmotivet är korrekt exponerat, alltså inte för ljus eller för mörk.
  • Den har en god balanserad bildkomposition med bestämd bildriktning.
  • Den har en rak eller lutande horisont men är aldrig sned.
  • Färgtemperatur har korrekt vitbalans då det är dokumentärt.
  • Bildramens kantinformation håller ordning på helheten och spretar inte osammanhängande, -Fungerar negativ som när vi hittar dammråttor i hörnen trots att det är noggrant städat.
  • En bra bild är uppbyggd så att omkringliggande sekundära bildelement fungerar tillsammans som stöd eller om möjligt lyfter fram huvudmotivet.
  • En bra bild handlar inte om vad vi personligen tycker om motivet.
  • En bra bild beskriver avsändarens budskap tydligt.

Jag visar vägen genom min fotokurs visa och lär er hur in kan förbättra och variera ert bildflöde utifrån er nuvarande kunskapsnivå.

Eller så kan ni låta mig fotografera och uppdatera ert bildmaterial till företagets bildbank.

Arbetarna med vertikal kroppshållning. En bunt armeringsjärn i diagonal linje binder samman och skapar positiv bildriktning med spännande bilddjup

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.