Vad är det som gör ett bra porträtt och hur kan du medvetet påverka enligt dina önskemål?
Svaren är såklart många men en sak är riktigt säkert och det är kunskap i komposition.
De flesta läser en bild utifrån sitt eget intresse och de intresset grundar sig på din bildspråkskunskap och de associationsmönster som innehas för stunden.
När det kommer till mer renodlade porträtt som tex här ovan så kanske man bara ser en man och nöjer sig med det?
Är det däremot en känd figur från tex Tv kanske man ägnar lite mer tid åt porträttet därför att man har något slags förhållande till figuren som är identifierbart med något sammanhang.
Bilden ovan är bara ett provskott inför en plåtning som jag skulle göra för en fransk tidnings som omslag med Petra Mede. Gregory i bild är Redaktörens man från Paris och fick hjälpa mig med förberedelser inför fotograferingen medan redaktören intervjuade Petra.
Vad kan man då göra som fotograf för att påverka porträttet i en viss riktning?
Det uppstår en rad frågor när du börjar fundera som tex:
– Vem skall jag porträttera och i vilket syfte?
– Vad gör människan intressant och hur tänker du dig att bilden skall intressera andra?
– Vilka är dom tekniska förutsättningarna?
– Hur fungerar färger och bakgrund?
– vilket ljus gör sig bäst
– Skall bilden kännas stylad eller mer levande spontan?
– Lyfter du fram personlighet eller yrkesroll?
– Vad skall bilden ge för första intryck?
– Hur önskar den avbildade själv framstå?
– Hur regisserar du en främmande människa med förtroende som skapar energi?
Ja, så här fortsätter frågorna du bör kunna ställa och sedan förverkliga med din kamera som verktyg.
Mycket av det ovanstående kommer dig tillgodo på min workshop som heter ”Porträtt Uttryck med modell”