Utveckla ditt bildseende

Publicerat

När jag då och då utvecklar andra yrkesfotografer kommer det i princip alltid ner till associationsmönster.

När du tittar på en bild så blir första impulsen att förstå vad du betraktar. Hjärnan radar blixtsnabbt upp allt den har i minnesbalken och serverar det i en särskild ordning. Turordningen bestäms antagligen efter dina senaste erfarenheter eller kanske det starkaste intrycket eller känslomässiga beröringspunkter.

Bekvämlighet ligger ofta i vår natur och utan ansträngning väljs den enklaste och snabbaste matchen i vår association till det vi betraktar.
För att kunna påverka den här ordningen behöver vi vara medvetna om vårt eget beteende. Det i sin tur kan ta evigheter att komma underfund med särskilt om det inte förefaller intressant och därmed motiverat. Får vi istället lite hjälp över tröskeln brukar vi kunna känna en så kallad A-ha upplevelse och livet med intellekt banar väg för nya synsätt.

Lås säga att du tar hjälp av en fotokurs för att utvecklas. Dina förhoppningar tar i samma stund som beslutet är fattat och vänder kraven mot dig själv. Av given anledning kommer plötsligt alla dina förväntningar att kretsa kring din egen inställning till den köpta utvecklingsmöjligheten. Vänta nu? Har jag köpt något som plötsligt står och faller med mig? – Ja, så fungerar det!

Använd den här insikten till att stapla upp fördelar och nackdelar, Gör dig medveten om det som är bra och det som kan vara direkt dåligt. Nu kommer du att få ut det mesta möjliga ur en utvecklingskurs.

Applicera även detta resonemang då du betraktar bilder. Du kommer att upptäcka fler berättelser i samma bild och berika din fantasi med fler nyanserade alternativ.

Fotograf Marcus Johansson

Ps.

Förefaller det som att du redan gjort allt detta och ändå står kvar på samma ställe? Ta då hjälp av någon utomstående som kan sätta fingret på saker som ger dig inspiration med nya A-ha upplevelser!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.