Bildkomposition med icepic

Publicerat

Visuell kraft är ett starkt ord som jag gillar därför att det går inte nog understryka vikten av god bildkomposition.

Eiffeltornet 1002/08

Mång bilder på tex Instagram är fotograferade med hygglig bildkomposition och lika många med potential till att få ut ännu mer av bildmotivet. Om vi förstår det snabba flödet av information för vilket det är tänkt och baserat på så kan man knappast förvänta sig mer tänker jag. För dig som vill lära mer gäller dock annat.

Bildkompositionens huvuduppgift är att förstärka och förhöja det visuella för betraktaren. Då behöver bilden vara läsvänlig i form av hyggligt balanserat motiv i den rektangulära bildrumsramen. Vilket jag skulle kalla för baskomposition eller grundläggande. För en yrkesfotograf handlar det alltid om att visa och berätta för utomstående betraktare till skillnad från tex dokumenterande fotografer som gör bilden till underlag för minnet. Bara för att belysa en förklarlig skillnad. Med Visuell kraft menar jag att alltid får ut mesta möjliga ur ett bildmotiv hämtat ur verkligheten överfört till det tvådimensionella fotoformatet. Utgångsläget är alltså inte vad du som fotograf redan vet och förstår kring det du fotograferar utan om ovetande oberoende betraktare kan läsa och ta till sig fotografiet med dess budskap?

Eiffeltornet här ovan har många av oss säkert besökt och lika säkert fotograferat. Med ett sådant starkt och ofta förekommande motiv kan du nästan fotografera det hur som helst. Alla kommer att begripa att det är Eiffeltornet som på något sätt är avbildat. Den lyxen har väldigt få motiv ur vardagen. Visst mänskliga ansikten skulle väl vinna i jämförelse. Jag har fotograferat tornet ordentligt varje gång jag besökt det och lyckats göra några fräna bilder till och från. Den här kompositionen ovan lämnar inget kvar att önska. Den nyttjar 100 % av bildrummet till att visa och förklara hur tornet ser ut utifrån objektivets brännvidd. Det är naturligtvis skillnad på tycke och smak i våra associationsmönster som också lätt förväxlas med minnen och vad vi kanske i övrigt bestämt oss för. Alla dessa tankar och tycken är orelevanta när bildkomposition (bildens uppbyggnad) diskuteras som kan jämföras med språkets grammatik.

Kitesurfing 0337/20 Riddarfjärden

Tar du istället en action bild som här baserats på vad den skall förmedla och till vem. Det är tex stor skillnad på att göra bilder som utövaren gillar och vad som går hem hos den icke surfande publiken. Gör du det bra kan du naturligtvis glädja båda. En tredje väg är som i det här fallet där jag som fotograf skapar min berättelse som får bära eller brista så länge den återskapar hur jag ser på Kitesurfing.

Vilka bildelement har jag då valt att väga in för bildkomposition och helhetsupplevelse?

Låt mig förklara. På ett långt avstånd till motivet får man ofta platta bilder till skillnad från tornet ovan där man upplever närvaro och kontakt som skapar bra dynamik och djup i bilden. Är du ute på öppet vatten och fotograferar mot land eller en båt blir det ofta platt och trist. Detsamma gäller flygplan eller fåglar mot himlen som då saknar horisont det vill säga något att förhålla sig till eller att jämföra med för perspektiv.

I den här bilden ovan så finns berg och husfasader i bakgrunden som ligger i skuggsida och är därför mörka. Vilket skapar eftertryck åt svärtan i vatten och surfarens siluett i motljus. Vattenstänket lyser upp i motljus och understryker vind, fart och action samt gör bilden visuellt spännande. Brädans undersida är viktigt för att vi skall förstå att han surfar. Kropp och bräda skapar diagonala bildriktningar uppåt och strävar därmed positivt åt mer lyftkraft. Den tunna basen av vattenlinje skapar förståelse för höjd och varifrån sporten utövas och är därför avgörande viktig för den icke invanda publiken. Ta bort vattenlinjen och det kunde lika gärna röra sig om en fallskärmshoppare. Just i denna bild hjälper dock brädans synlighet och vattenlinjen bakom samt stänk till utöver. Men bara för att förklara hur resonemanget förs i skarpt läge då du måste avgöra allt detta på en bråkdels sekund. Det liggande bildformatet gör surfarens rörelsemönster tydligt genom vattenstänkets formation. En stående bild skull beskära vattenstänket och begränsa rörelseschemat till att bilden upplevs mindre levande.

På Söndag 9/5 håller jag fotokurs i Visuell kraft – Bildkomposition och om väder och surfare finns på plats tänker jag att det blir ett kul och nyttigt inslag för våra kompositionsövningar! //Marcus – icepic

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.