Fotografera Manhattan New York

Publicerat

När du besöker Manhattan kan man knappast undgå att bli imponerad av alla höga hus. Även bostadshusen är 3 gånger högre än våra höghus. Det blir påtagligt eftersom våra ögons vidvinkel inte räcker till utan att man får lyfta blicken för att ta reda på var huskroppen slutar. När man skall till o fotografera behöver man antagligen välja var begränsningen skall ske inom bildrutan? Hur mycket av huvudmotivet skall fördelas kontra övriga sekundära bildelement? Tiltar du kameravinkeln upp längs fasaden så kan det bli en mäktig skyskrapa. Men det sker också på bekostnad av perspektiv. Det är i alla fall enklare jämfört med om du vill fotografera en brant slalombacke som hissnar då du själv står i den men upplevs som ganska platt på det tagna fotografiet.

Det är rätt många bildelement att hålla reda på när du fotograferar uppåt. Egentligen samma sak då fotograferar normalt. Men döda ting som huskroppar är inte lika förlåtande som tex människor då vi betraktar och bedömer. Är du fotointresserad på riktigt kan du knappast undgå att se skavanker och annat som stör formationer och mönster. Detsamma gäller förstås för tex interiörer. Du behöver balansera kropparna så de strävar i gemensam bildriktning och prioritera så att huvudmotivet framträder något mer då fasaderna är olika.

När du sedan vill avancera och närma dig din upplevelse av både gata och höghus blir det en aning knepigare. Detta kräver såklart en rejäl vidvinkel som här 21 mm. Jag kan väl nämna att det inte blir enklare för att du använder 14 mm. eftersom det gärna blir för mycket och börjar påminna om Fisheye.

Tricket blir att på samma sätt förena men även fördela bildriktningen för både gata och huskropp. Gata leder in blicken i bilden med djup och huskroppen tar linjerna uppåt i bildrummet. Här får man kämpa lite tills det känns rätt balanserat. Nästa steg blir att förhålla sig till hur bildelementen på gatan fungerar med bildens linjer som utgör grunden för det visuella djupet. En hög buss på för nära avstånd skulle skära av bildens djup och dominera bildrummet. Du får kanske en frän bild på bussen men på bekostnad av ursprunglig bildidé.

Det här är rätt svårt att förklara begripligt för dig som är ny medan för dig som prövat några gånger nog förstår vad texten syftar till. Jag måste ju tillägga att det blir betydligt enklare och mer förståeligt då vi gör Hands on övningar.

Vill du lära dig mer om Bildkomposition så har jag en bra grundläggande fotokurs. Klicka på länken till sidan. Vill du både lära och samtidigt vara på plats kan ni följa med till New York i September 2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.