Street photography workshop Stockholm 21 Oktober!

Publicerat
Prinsessan i fönstret

Street photography (Gatufoto) Har vuxit sig allt starkare världen över. Det har vad jag lärt mig blivit en livsstil för många människor, en hobby som verkligen inte går av för hackor! Sättet att förhålla sig till det för att inte nämna alla stilar och trender kring hur du väljer att fotografera eller för den delen att framkalla dina alster. I denna oändliga värld som engagerat mig en livstid eller åtminstone sedan början av 80-talet så långt. Jag kan fortfarande konstatera att det är en källa av oändliga fotografiska möjligheter som inte kräver någon särskild utrustning utan bara en stor nyfikenhet på oss människor och de liv vi lever och presenterar på gatorna samt slutligen hur du själv väljer att berätta det du ser.

De senare åren har jag noterat att sättet man komponerar sina street-bilder har fått den där slängen av en slags slarvighet som då antyder spontanitet i större utsträckning så betraktaren skall förstå att det är taget “by snap” Skillnaden blir enorm jämfört med om du skulle fotografera med en mer medveten uppställd komposition. Motivet blir då mer ifrågasatt och antagligen ganska ointressant för dig som objektiv betraktare. Om jag liknar det med en panorerad cykel som för många blir till ett Wow mot jag jag fryser motivet med bakgrund som istället går förbi helt statiskt och tämligen ointressant, så förstår ni skillnaden. Fart och liv gör susen i vardagliga stillbildsberättelser och understryker på så vis händelsen och ögonblicket så att betraktaren förstår fotografens ton och nyansering!

Deltagare in action på min Street workshop i Sthlm

Den här bilden (ovan) framkallade jag enligt den stil som jag sett fler nordiska gatufotografer använda sig av de senare åren. En stil som för mig kommer från storheter som Strömholm och även Petersen. En bildstil som på den tiden spetsade allvaret med hårda kontraster. Vilket gör sig förträffligt särskilt när det handlade om dokumentära bilder tagna utan blixt som då synliggjorde det grova kornet från pressad negativ film.
I övrigt såg jag Strömholm´s stora utställning på det gamla posthuset i Berlin och kom på mig själv med att kritisera den hårda stilen just för att den användes för att skita ner berättelsen och därmed även människorna för att skapa en överdriven och mycket mer dramatisk berättelse. Men det gällde antagligen inte då det begav sig.

Om du vill vara med på fotokursen i Street nästa lördag 21/10 här i Stockholm så är det bara att anmäla sig via mejl!
//Fotograf Marcus Johansson

https://icepic.se/fotokurser/streetphotography/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.