Varför luta ett motiv när du komponerar?

Publicerat
Lloyds i London

Låt oss utgå från att du vill fotografera det du ser och med den känsla som din tredimensionella syn genererar. Kort sagt du vill återskapa det du ser och upplever på bild.

Utgår vi från skillnaden mellan Två och Tre dimensioner så blir det lite enklare att förhålla sig tekniskt åtminstone. Kameravinkeln lutar du helt enligt motivets formation gentemot din position och fördelar eller ska vi säga omvandlar motivets 3-dimensioner ner till 2-dimensioner inom det rektangulära bildrummet. Upplevelsen för betraktaren påminner och förefaller mer visuellt tredimensionell, Och du har skapat en dynamiskt spännande komposition som ger djup med närvaro och kontakt oavsett motiv.

När jag läser igenom det här själv så blir jag lätt sjösjuk och har därför skapat fotoövningar som genom praktik sätter fingret på vad som gör skillnad och hur man vinklar kameran för att få ut max visuell kraft ur varje motiv.

Resonemanget finns egentligen med i alla mina workshops men det börjar med just Visuellt kraft som jag passande nog döpt den till!

Fotograf Marcus Johansson (icepic)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.