Bildkomposition med icepic

Publicerat

Från torsdagens kurs står Stadsmotiv på temat. Uppgiften här är att fotografera en skulptur och göra den visuellt spännande som fotografi.

Skulptur 1746/22

Så här kanske man väljer att avbilda henne då du står inför uppgiften?

Centrerad i bildrutan på ett lämpligt fotograferingsavstånd som ger ett hyggligt rakt perspektiv. Så här läser jag bilden: Bildens riktning är en smula negativ eftersom ögonen är på väg att lämna bildrummet till vänster. Bakgrunden med huset söker konflikt med vänster gavel som integrerar med ansiktslinjen. Den vita sockeln kan fungera som en avledande negativt blickfång.

Jag beskär ansiktet med utgångspunkt för ett mer spännande perspektiv där storleken blir aningen odefinierbar och skapar lite mystik. En svagare färgton bjuder in stämning och gör materialet och uttryck mer påtagligt. Betraktaren leds till ögon och uttryck och antagligen till tankar om hur stor hon är.

Genom att flytt kameran lite mer åt höger får jag bort husgaveln till vänster helt och frigör ansiktslinjen från konflikt. Det leder även till en mer tredimensionell profil som återger djup. Hårknuten kommer således lite mer snett bakom och ger skjuts åt djupet i ansiktet. Det beskurna sockeln reducerar tankarna kring att det är en ditställd skulptur och ger utrymme för att förena uttrycket med miljön. Bildriktingen är positiv med ögonen på väg in i bildrummet. Betraktarens blick kan på så vis fortsätta förbi ansiktet till vänster och frigör huvudmotiv från bakgrund.

Den här kursdagen ingick enligt skräddarsytt program för deltagaren som 4-stegs utveckling. Innehåll med tänk, resonemang och Hands on övningar finner du även i dagskursen Visuell kraft.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.